torsdag den 27. april 2017

Morgensang

På min skole har vi morgensang hver mandag. Det er en god måde at starte ugen på og får samling på hele skolen, inden vi går igang med ugens opgaver.

Morgensangen varer 25 min. 

Jeg har indført en fast model, som lektionen kører efter. 

I stedet for at tysse en masse på de meget snakkende eleverne, starter jeg ud med at spille vores startsang "Nu er det nu" fra materialet "Lige i øret" af Kirsten Seidenfaden og Manner Peschcke-Køedt. Den er rigtig god til at skabe samling på børnene og komme i gang. De får brugt kroppen lidt og til sidst sidder de på deres pladser.

Derefter siger vores skoleleder godmorgen og jeg finder vores månedssang frem på projektoren. Månedssangen er i dette skoleår en årstidssang, som går igen i en hel måned. I april er det "Grøn er vårens hæk". 

Skolelederen siger lidt igen og byder velkommen til den nye uge. Hvis der er beskeder fra de voksne kommer de her. Vi oplever stor tilgang til skolen i øjeblikket, så det er også her, de nye (personaler og børn) bliver præsenteret. 

Så synger vi endnu en sang. Det varierer meget, hvilke slags sange jeg udvælger til morgensang. Som regel er det mig, der vælger sangene, men jeg har også haft 6. klasse til at udvælge nogle sange fra Dansk Sang Max sangbogen, som de kan lide. Derudover har børnhaven, som også deltager i morgensangen, bedt mig have sange med, som de kender. Så der er stor udskiftning i sangene. Vi har dog en sang på skolen, som er blevet en "go-to" sang. Jeg har præsenteret dem for sangen "Gi' os lyset tilbage" og både børn og voksne elsker den. 

Nogle mandage er der optræden af en eller anden art. Det kan være de andre lærere, der byder ind med noget i form af oplæsninger, små dramatiseringer eller photo stories. Det kan også være nogle af mine musikhold, der optræder med sang, dans eller spil.

Jeg sørger også for, at der jævnligt kommer en dans til morgensang, som alle danser. Det er alt fra Tante Andante danse til zumbatrin til 80'er musik. Det er rigtig sjovt at få gang i kroppen sammen med resten af skolen. 

Morgensangen sluttes af med en fast slutsang - "Timen er slut" af Kirsten Seidenfaden. Jeg har ændret lidt i teksten, så den passer til morgensangssituationen. 

Sådan skruer jeg morgensang sammen på min skole. En model, som jeg er blevet ret glad for :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar